Danmark under den kolde krig

Flyvestation Værløse

Flyvestation Værløse blev oprettet i 1910 som en teltlejr for Hæren. I 1934 flyttede Hærens Flyvertropper ind og anlagde en flyveplads på området syd for Værløselejren. Området blev derfor kendt som Sydlejren. Det tyske angreb på Værløse Flyveplads den 9. april 1940, hvor to danske flyvere omkom, ødelagde imidlertid hovedparten af de danske militærfly. Under besættelsen blev lejren og flyvepladsen overtaget af det tyske Luftwaffe.

Efter krigen indkøbte Hærens Flyvertropper og Marinens Flyvervæsen nye amerikanske og britiske fly. I 1950 blev Flyvevåbnet oprettet som et selvstændigt værn, der i begyndelsen fik hovedkvarter på Flyvestation Værløse, indtil Flyverkommandoen og Flyverstaben i 1952 flyttede til Henriksholm i Vedbæk.

Flyvestation Værløse blev i løbet af 1950’erne udbygget som NATO Redeployment Base (mobiliseringsflyveplads). Den blev base for to af Flyvevåbnets eskadriller:

  • Transporteskadrillen (Eskadrille 721), som udførte transportflyvning for Forsvarets militære enheder og private hjælpeorganisationer, VIP-flyvning for kongehuset og regeringen, opgaver på Færøerne og Grønland, miljøovervågning mv. Eskadrillen benyttede bl.a. Catalina amfibiefly og transportfly af typerne Douglas C-47 Dakota, Douglas C-54 Skymaster og Lockheed C-130 Hercules.
  • Redningseskadrillen (Eskadrille 722), som udførte eftersøgnings- og redningsopgaver (SAR-operationer). Eskadrillen benyttede bl.a. redningshelikoptere af typen Sikorsky S-61 Sea King samt helikoptere af typen Alouette og Lynx til Søværnets skibe (sidstnævnte var fra 1977 organiseret i Søværnets Flyvetjeneste).

Ud over de to eskadriller lå Flyvematerielkommandoen (FMK), Hovedværksted Værløse samt Eskadrille 562, der stod for grunduddannelsen af værnepligtige, også på Flyvestation Værløse. Flere af Flyvevåbnets skoler blev i årene 1953-57 placeret i bebyggelsen Jonstrup syd for flyvestationen, bl.a. Flyvevåbnets Konstabelskole og Flyvevåbnets Officersskole.

Flyvestation Værløse husede fra 1951 den østlige del af Flyvevåbnets kontrol- og varslingstjeneste Sector Operations Central Øst (SOC ØST), men denne funktion blev i 1959 flyttet til Flyvevåbnets store Bunker 1137 i Karup og Vedbæk bunkeren.

I 1964-65 fik Flyvestation Værløse ny brandstation, autoværksted og idrætsanlæg. I årene 1973-78 blev den udbygget bl.a. med et nyt kontroltårn, ny passagerterminal, 2 nye hangarer til transportflyene og 12 nye beskyttelseshangarer (sheltere) til deployering af NATO-kampfly, bl.a. fra Vesttyskland.

Som led i forsvarsforliget for 2000-2004 blev store dele af flyvestationens operative aktiviteter den 1. april 2004 flyttet til flyvestationerne i Karup, Aalborg og Skalstrup. Tilbage på området var i 2005 Flyvematerielkommandoen, Hovedværksted Værløse og Flyvevåbnets Specialskole. Disse enheder blev i årene 2005-2008 lagt sammen med andre enheder indenfor Forsvaret og flyttet væk fra Flyvestation Værløse. Redningshelikopteren var det sidste fly, der forlod Hovedværksted Værløse i november 2009.

I juni 2016 åbnede Nationalmuseet for Tøjhusmuseets magasiner med militære køretøjer og genstande fra den kolde krig i Hangar 46 på Flyvestation Værløse. Naturstyrelsen udarbejdede i 2014 en Arealplan for friluftsliv og natur på Flyvestation Værløse. Private foreninger arbejder på at etablere en Værløse Flyhistoriske Hangar og et Totalforsvarscenter Værløse på flyvestationens område.

Billederne viser indtryk fra den nedlagte Flyvestation Værløse, bl.a. fra “Fly in” arrangementet den 3. juli 2016.

Furesø Museers folder om Flyvestation Værløse

Naturstyrelsens folder om Flyvestation Værløse

Kilder og litteratur

Torsten Cumberland Jacobsen (red.): Forsvaret i Byggeriet – Byggeriet i Forsvaret, Forsvarets Bygningstjeneste 1952-2002, København: Forsvarets Bygningstjeneste 2002.

Palle Bolten Jagd: Forsvarets Bygningstjeneste 1952-84, i Palle Bolten Jagd (red.): Danske Forsvarsanlæg i 5000 År, København: Martins Forlag 1984.

Steen Hartov, Jørgen Larsen og Palle Sick (red.): Flyvestation Værløse – en flyveplads og dens fly, Værløse: FSNVÆR 1984.

Hans A. Schrøder: Det danske flyvevåben, København: Tøjhusmuseet 2001.

Finn Westergaard: Fra ASTA til SKYLIGHT og GOTHAM – En beretning om Flyvevåbnets kontrol- og varslingstjeneste 1951-2007, Karup: Flyvevåbnets Historiske Samling 2008.

Flyvevåbnets udstilling på Flyvestation Værløse.

© koldkrig-online.dk september 2016